Een Product Owner is ‘de leider die verantwoordelijk is voor het maximaliseren van de waarde van het product’. In veel ICT-ontwikkel-teams een standaard rol. Maar nog lang niet elke organisatie heeft een Product Owner die verantwoordelijk is voor de digitale werkplek. We kijken naar het wie en wat van de Product Owner, waarom die specifiek nodig is voor de digitale werkplek en welke competenties een goede Product Owner heeft.

Nederlandse Product Owners

Onderzoek van productowner.nl laat zien dat de rol van product Owner in de praktijk eigenlijk nog maar een heel jong beroep is. 2 op de 3 Nederlandse Product Owners heeft minder dan 5 jaar werkervaring. 81% van de Product Owners geeft aan inhoudelijke kennis van het product belangrijk te vinden. Terwijl 35% van de mensen aangeeft dit al te hebben bij de start van het dienstverband. De inhoudelijke kennis wordt dus vaak al werkend opgedaan. Helaas voor veel bedrijven is er op dit moment een tekort aan Product Owners. Meestal groeien mensen binnen hun huidige organisatie door tot Product Owner.

Waarom Product Owner digitale werkplek

De digitale werkplek wordt vaak opgezet en beheerd in de driehoek van ICT, Communicatie en HRM. In de praktijk zie je vaak dat doorontwikkelingen té laat gebeuren en de digitale werkplek voor medewerkers achteraan in de rij komt, na bijvoorbeeld de digitale tools voor klanten of relaties. De Product Owner is de kartrekker van de ontwikkeling van de digitale werkplek. Hij of zij enthousiasmeert collega’s, haalt ontwikkelwensen op, voert projectmanagement op doorontwikkelingen en betrekt de juiste collega’s erbij. Hierdoor ontstaat uiteindelijk (als het goed is) werkpleksucces. Door op tijd door te ontwikkelen, iedereen betrokken te houden en alles up-to-date en veilig te houden.

De competenties van een Product Owner

Zoals gezegd is het misschien lastig om een goede Product Owner te vinden. Echter kan iemand hier wel naar doorgroeien. Het is dan ook handig om te weten wat voor competenties iemand moet hebben. De (toekomstige) Product Owner moet goed kunnen samenwerken, richting kunnen geven aan een groep, een eigen visie hebben en zich goed kunnen verplaatsen in de verschillende doelgroepen binnen de organisatie. Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste: resultaatgericht zijn en affiniteit hebben (of krijgen) met het product. Het is misschien wat gek om te zeggen, een Product Owner toont ook liefde voor zijn werkplek en gebruikers. Hij of zij wilt echt graag resultaten boeken – niet alleen omdat het moet. Dan zul je werkpleksucces gaan merken. Kenmerkend voor deze de Product Owners is dat ze de verschillende contenttypen goed begrijpen en ze weten te mixen tot iets moois voor hun gebruikers. Hij of zij moet altijd op zoek zijn naar passende middelen en mogelijkheden om mensen zo effectief mogelijk digitaal te laten (samen)werken.

Heeft jouw organisatie al een Product Owner digitale werkplek? Laat het ons weten!