47% van de digitale werknemers heeft moeite om informatie of gegevens te vinden die nodig zijn om hun werk effectief uit te voeren. Zij willen hiervoor de juiste tools beschikbaar krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. Het onderzoek is van september tot en met november 2022 uitgevoerd onder 4.861 fulltime werknemers die digitale technologie gebruiken voor werkdoeleinden, bij organisaties met 100 of meer werknemers in de VS, het VK, India en China.

“Werknemers hebben moeite om het hoofd boven water te houden terwijl informatie en applicaties hun digitale werkplek overspoelen. Hoewel digitale werknemers hun best doen om deze inhoud efficiënt te beheren om duplicatie te verminderen en/of het delen en behouden van kennis te verbeteren, kan het vaak een uitdaging zijn om de informatie te vinden die nodig is om hun werk te doen”, zegt Tori Paulman, Sr Director Analyst bij Gartner. “Digitale werkplekleiders moeten een proces voor hun werknemers creëren waarmee ze het eens kunnen worden over applicaties die ze gebruiken om hun werk te doen.”

 

Het juiste gereedschap voor het werk

Volgens het onderzoek gebruikt een bureaumedewerker, ook wel ‘kenniswerker’ genoemd, gemiddeld elf applicaties. Dit waren er in 2019 nog zes. Veertig procent van de digitale medewerkers gebruikt meer dan het gemiddelde aantal applicaties en 5% van de werknemers gebruikt 26 of meer applicaties op het werk.

 

Gemiddeld is tweederde (66%) van de respondenten het ermee eens dat betere bedrijfsresultaten kunnen worden behaald als IT universeel geaccepteerde en ondersteunde applicaties en apparaten levert om werk gedaan te krijgen. Wanneer een strategie voor digitale werkplekapplicaties elke uitdaging probeert op te lossen met een nieuwe applicatie is het resultaat dat digitale medewerkers moeite hebben om informatie te vinden, de verkeerde beslissingen nemen vanwege een gebrek aan bewustzijn, irrelevante meldingen ontvangen en belangrijke updates missen te midden van het lawaai.

 

Afbeelding 1. Impact van wildgroei aan applicaties (percentage respondenten)

Bron: Gartner (mei 2023)

 

Monitoring voor een hogere productiviteit

De belangstelling voor het monitoren van de productiviteit van werknemers is toegenomen sinds de pandemie. Deze systemen worden gebruikt om te zien of werknemers actief zijn op apparaten en in applicaties, of welke werknemers het meest productief zijn en of de bedrijfsresultaten worden behaald.

 

Hoewel het monitoren van de productiviteit van werknemers voor de doeleinden aan de onderkant van het spectrum alom wordt gewantrouwd en afgekeurd, gaf 96% van de digitale medewerkers aan dat ze bereid zouden zijn om monitoring te accepteren in ruil voor hulp bij ten minste één van de aangeboden opties. Van de drie beste opties gaf 34% van de ondervraagde digitale werknemers aan dat ze monitoring zouden accepteren in ruil voor voorlichting over trainingsklassen en/of mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling, 33% zou monitoring accepteren voor ondersteuning bij het vinden van informatie om hun werk te doen, en 30% zou accepteer monitoring in ruil voor proactieve hulp van IT-ondersteuning bij problemen met hun computer of applicaties.

 

Technologieproblemen proactief oplossen

Uit het onderzoek blijkt dat de zes belangrijkste voorkeursmethoden van digitale werknemers voor het oplossen van problemen met de technologie die ze voor hun werk gebruiken allemaal interne IT-ondersteuning zijn, met als top drie methoden live telefoon-, chat- en e-mailgesprekken. De belangrijkste redenen hiervoor zijn volgens werknemers de expertise van de persoon die hun probleem oploste en de snelheid van de oplossing.

Deze bevindingen zijn verschoven vanaf 2020, toen werknemers ook de voorkeur gaven aan andere methoden om hun problemen met digitale technologie op te lossen, zoals antwoorden op internet krijgen en vragen aan een collega.

 

Werknemers willen proactieve IT-ondersteuning

“Digitale werknemers eisen nu dat IT-ondersteuning proactiever is en problemen met computers en applicaties oplost voordat ze worden gemeld of zelfs maar worden opgemerkt”, aldus Paulman. “Digital Employee Experience (DEX)-tools kunnen IT-teams helpen dit te bereiken door de prestaties van apparaten en applicaties continu te verbeteren.

 

“Digitale werkplekleiders moeten naar voren treden om DEX te leiden en erkennen dat ze een ervaringsleider zijn met een technologische toolkit. Ze moeten zich richten op het ontwikkelen van de kwaliteiten en werkwijzen van een leider op het gebied van werknemerservaring, zoals het opbouwen van verbindingen binnen het hele bedrijf en het vergroten van empathie voor de manier waarop werknemers technologische verandering ervaren.”

 

Meer informatie is voor klanten van Gartner beschikbaar in ‘What Workers Want: Top 10 Insights from the Digital Worker Experience Survey‘. Daarnaast bespreken experts van Gartner Samenwerkings- en werkplektechnologieën voor hybride werk tijdens de Gartner Digital Workplace Summits die plaatsvinden van 15-16 mei in Londen, 12-13 juni in San Diego en 29-30 augustus in Tokio.

 

Bron: Dutch IT Channel