Digitaal werken is bij veel organisaties inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Maar wist je dat nog altijd ca 10% van de Nederlandse werkenden laaggeletterd is, last heeft van digibetisme of een lager IQ heeft dan gemiddeld (geschat door de Overheid)? Dit vraagt om een gepersonaliseerde aanpak. In dit artikel kijken we naar hoe digitaal werken voor iedereen makkelijker gemaakt kan worden.

1. Spraakgestuurd werken

‘Hey Google, zet de temperatuur op 21 graden’ hoor je steeds vaker bij mensen thuis. Maar zou dit niet ook handig kunnen zijn als we het hebben over digitaal werken? Het verwerken van veel informatie kan lastig zijn. Maar door gebruik te maken van slimme spraak gestuurde zoekopdrachten zou direct naar boven moeten komen wat iemand zoekt. Ook de ‘antwoorden’ zouden kunnen worden voorgelezen. Zodat iemand niet lees-afhankelijk is om informatie tot zich te nemen.

2. Maak informatie niet afhankelijk van vorm of kleur

We zijn gewend aan het interpreteren van kleuren of vormen. Zo weet iedereen dat rood op het stoplicht staat voor stoppen. Maar iemand die kleurenblind is, kan dit niet interpreteren. Ook op de digitale werkplek spreekt lang niet alles voor zich. Een groene knop voor ‘doorgaan’ kun je dus prima gebruiken als je op de button ook deze tekst zet. Het is verder van belang om een consistente gebruikerservaring te bieden. Bouw navigatieblokken bijvoorbeeld altijd hetzelfde op, zodat iemand deze gemakkelijk kan vinden en interpreteren (bijvoorbeeld altijd links op de pagina in een opvallend blauw blok).

3. Letterstijl

Ook de letterstijl kan van invloed zijn op de toegankelijkheid. Zorg voor een grote letter die schreefloos is (bijvoorbeeld Verdana). Er wordt aangeraden om te kiezen voor minimaal 12 als lettergrootte. Qua kleur werken zwarte letters op een witte ondergrond het beste. Bied mensen de mogelijkheid om zelf aanpassingen te doen, zodat zij informatie goed tot zich kunnen nemen. Zoals de optie om letters te kunnen vergroten, picto’s toe te voegen aan teksten en/of kleuren aan te passen naar wens. 

4. Begrijpelijke taal

‘Wij schrijven op B1’ heb je vast al eens gehoord. B1 staat voor eenvoudig Nederlands en er wordt vanuit gegaan dat de meeste mensen B1 goed kunnen begrijpen. Nog een stap toegankelijker is taal geschreven op niveau A2. Gebruik veel voorkomende woorden en korte zinnen. Met een teksteenheid van maximaal vijf tot 10 zinnen. En structureer je tekst om het nóg duidelijker te maken. Een duidelijke titel, een introtekst en tussenkoppen – net als in de krant! 

Wil je meer lezen over persoonlijke werkplek? Klik dan hier

Laaggeletterdheid: is een term die staat voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Dit komt vaak voor in combinatie met een uitdaging op het gebied van digitale vaardigheden.

Digibetisme: is een term die staat voor mensen die het ontbreekt aan de nodige vaardigheden om met digitale informatie om te gaan.