Wellicht herken je je hierin… Voor alles wat je doet op een werkdag open je een ander systeem. Je laptop staat vol met iconen, waarvan je voor de helft niet eens weet waar het voor is. Er is een intranet of werkplek boordevol nieuws, een te lange lijst met applicaties, je weet amper waar je moet beginnen. Door een persoonlijke digitale werkplek in te richten, geef je medewerkers één startpunt voor hun werkdag. Effectief, overzichtelijk én relevant. We delen vijf tips voor het inrichten van een doelgroepgerichte digitale werkplek.

1. Doe onderzoek en regel doelgroepen in

Veel bedrijven werken met Active Directory als IT-profielen-systeem. Het is gemakkelijk om target groepen in te richten op bepaalde functie-typen. Maar misschien zitten er binnen jouw organisatie wel grote verschillen in behoeften bij de verschillende generaties medewerkers. Of hangt de informatiebehoefte samen met het aantal jaren dat iemand voor het bedrijf werkt. Onze tip is: doe onderzoek! Welke behoeftes zijn er en hoe kun je die opdelen in doelgroepen om je interne informatiebehoefte beter in te richten. Ga in gesprek met mensen, stuur een enquête uit of organiseer een ronde tafel.

2. Eigen favorieten

Sommige zaken weet jij als werkgever niet van je medewerkers. Bijvoorbeeld welke websites zij vaak bezoeken of welke informatie zij het meeste gebruiken. Dan is het handig om de mogelijkheid te bieden dat mensen op hun digitale werkplek zelf hun topwebsites of favorieten in kunnen voeren. Zodat ze, waar ze ook zijn, en onafhankelijk van een specifieke browser, snel naar die site of pagina’s kunnen navigeren.

3. Werk met categorieën

Vier op de tien hoogopgeleide Nederlanders heeft dagelijks te maken met informatie-overload (volgens onderzoek van CBS en TNO). Het is dan ook aan te raden om – bijvoorbeeld voor de nieuwsberichten op je digitale werkplek – te werken met categorieën. Die kun je koppelen aan een bepaalde doelgroep, maar ook optioneel maken. Zo bepaalt iemand zelf in welke onderwerpen die geïnteresseerd is en dus welke nieuwsberichten hij of zij te zien krijgt.

4. Bied keuzevrijheid

De ene persoon werkt graag op een desktop, de ander op zijn tablet en weer een ander via zijn mobiel of in Teams. Bied iemand de vrijheid om te werken hoe diegene dat prettig vindt. Maak je informatie platform-onafhankelijk. En bied mensen de optie om functionaliteiten aan of uit te zetten. De ene persoon wil bijvoorbeeld wel zien welke privé nieuwtjes er zijn van collega’s, een ander wil alleen zakelijke berichten lezen.

5. Sluit niemand buiten

Als we het hebben over doelgroepen, dan wordt één groep vaak over het hoofd gezien. Mensen die digitaal iets minder behendig zijn, en of bijvoorbeeld niet goed kunnen lezen of zien. Zorg dat ook aan die doelgroepen goed is gedacht. Door bijvoorbeeld een spraakfunctionaliteit toe te passen, of het mogelijk te maken om de tekst groter te maken of in een andere kleur te zetten.

Wil je meer informatie? Download dan onze infographic hieronder of lees de andere berichten over de persoonlijke werkplek

w

Infographic 5 Pro's van de persoonlijke digitale werkplek

Download direct onze infographic 5 Pro's van de persoonlijke digitale werkplek om nog meer te leren over de personalisatie van een digitale werkplek.