De ene persoon leest graag lange stukken tekst, terwijl een ander uitgaat van beeld. Weer een ander kiest ervoor om spraakberichten te versturen en een vierde heeft de voorkeur voor video om informatie goed te verwerken. Welke verschillende content types zijn er, en hoe zet je personalisatie goed in met al die verschillende voorkeuren?

Onderzoek* toont aan…

> Dat het brein maar 13 milliseconde nodig heeft om een hele afbeelding te processen;
> Dat mensen aanwijzingen met 323 procent beter begrijpen als tekst en illustraties gecombineerd worden (percentage ten opzichte van tekst zonder illustraties);
> Dat mensen gesproken informatie drie dagen later waarschijnlijk voor slechts 10% hebben onthouden, terwijl als dit gecombineerd wordt met een afbeelding mensen 65% onthouden.

Multimediale content op de digitale werkplek

Deze statistieken zeggen het eigenlijk al: combineer content types voor het juiste effect bij ál je doelgroepen. Je kunt natuurlijk in de onboarding van de digitale werkplek uitvragen wat iemand zijn content voorkeuren zijn, en de personalisatie op basis van deze voorkeuren inrichten. Echter zorgt de combinatie van content types er juist voor dat de informatie beter verwerkt wordt. Een aantal tips op een rij.

Tip 1: gebruik geen afbeeldingen ter decoratie

We hebben het over de interpretatie van content. Decoratieve afbeeldingen spelen hierin geen rol. Die kun je dus beter achterwegen laten. Kies beelden die ervoor zorgen dat de content duidelijker wordt en/of langer blijft hangen. Decoratieve plaatjes hebben een negatief effect op leren, terwijl interpretatieplaatjes (complexe plaatjes) vaak hard nodig zijn om de tekst te begrijpen. Afbeeldingen die eigenlijk op zichzelf al een verhaal vormen, geven het grootste leereffect.

Tip 2: combineer tekst met pictogrammen of iconen

Pictogrammen of iconen kunnen helpen voor een snelle herkenbaarheid. Bedenk je maar eens waardoor jij de Teams-app gemakkelijk kunt vinden (door het herkenbare icoon en de kleur). Ook richtingaanwijzers kunnen mensen helpen om gemakkelijk over een portal heen te navigeren – denk aan bijvoorbeeld een pijl of button om aan te geven dat je ergens op kunt klikken.

Tip 3: gebruik geen enkel content type op zichzelf

Heb je een gave webinar, podcast of video geplaatst op de digitale werkplek? Vergeet dan niet om een begeleidende tekst te plaatsen. Niet iedereen heeft de voorkeur voor dit content type, maar is misschien wel benieuwd naar de inhoud.

Tip 4: maak content types optioneel beschikbaar

Het is slim om een functionaliteit te gebruiken, waarbij iemand zelf voor het type kan kiezen. Bijvoorbeeld een spraakfunctionaliteit. Of de mogelijkheid om woorden om te kunnen zetten in plaatjes. Een goed voorbeeld hiervan is de Microsoft Immersive Reader.

Tip 5: maak content scanbaar

Zoals gezegd houdt niet iedereen van lange stukken tekst. Zorg dus dat je content scanbaar is. Bijvoorbeeld door duidelijke titels en tussenkoppen te gebruiken. Geef ook video’s een duidelijke titel, en werk altijd met conclusies. Op die manier kan iemand met haast of de voorkeur voor ‘snelle content’ deze ook tot zich nemen.

Ben jij het eens met deze tips of heb je een andere tip? Laat het hieronder weten.

* Bron: https://www.easel.ly/blog/text-vs-images-which-content-format-effective/